Így írj jól keresőoptimalizált title-t 2019-ben

Szerző: Horváth Tamás Kategória:

Olvasási idő: 9 perc

Tudom, mire gondolsz.

Már megint valaki, aki leírja, hogy szerinte mi a tuti, aztán üres frázisokat puffogtat. Azonban a title egy olyan “valami”, ami jól kézzelfogható és meghatározott szabályok szerint működik. Megígérem, hogy mire a cikk végére érsz, tudni fogod, hogyan alkalmazd ezeket a szabályokat és milyen eszközöket használj a hatékony cím írásához.

Azonban mielőtt nekiugrunk, érdemes tisztázni a fogalmakat.

Mi is az a title tag?

Kockanyelven a title tag a HTML azon része, amely a kód <head>  részében található.

Ez magában a kódsorban így fest:

Így néz ki a title tag a html részben.

 

Ezzel találkozhatsz először az oldalon, továbbá ezt látod a Google keresőben is. Mivel még viszonylag friss az oldal, ezért az egyik szolgáltatásomról lőttem egy screenshotot, amely jól mutatja, hogy a keresőben miképp jelenik meg.

A Google keresőben így jelenik meg a Webszöveg korrektúrázás szolgáltatásom. Fent látható a title tag, alatta maga az url, utána pedig a meta leírást - vagyis a meta description.

A title tag tehát olyan, akár egy könyvcím, a meta description pedig egy nagyon-nagyon, de tényleg nagyon rövid kedvcsináló.

Még szemléletesebb talán az, hogy a title az a termék, amelyet a kirakatba raksz. Erre néz rá először az érdeklődő és ez alapján dönti el azt, hogy bemegy-e az üzletedbe, vagy sem. (Konkrétan pedig ugye, hogy rákattint-e a keresőben, avagy sem.)

A Google számára pedig egy hivatkozási pont, hiszen a keresőrobotok (spiderek) állandó jelleggel térképezik fel a weboldalakat és megpróbálják értelmezni azokat – például a cím és a H1, H2 satöbbi tagek alapján.

Egyébként sokan tévesen azt hiszik, hogy a H1 tag és title tag azonos, pedig erről szó sincs. Kockanyelven szólva például teljesen más HTML kóddal futnak.

Nálam például ez így néz ki:

 

A H1 tag ugyan sokszor ugyanaz, mint a cím, mégis teljesen más, hiszen más kódnéven fut a html-ben is.

Ami azonban téged talán jobban érdekelhet az az -, hogy amíg a SERP-ben (Search Engine Results Page – azaz a Google kereső találati oldala) a title taget láthatod, amikor rámész az adott bejegyzésre, a címsorban már a H1 jelenik meg.

A bejegyzésen belül a már nem a title-t, hanem a megjelenő H1-et láthatod. Sokszor tévesen összekeverik a kettőt.

Ezenkívül, ha most vetsz egy pillantást a böngésződ fülére, akkor ezt láthatod: “Így néz ki egy jól keresőoptimalizált title…”.

Ez szintén a title:

Így fest a title a böngésző fülében. Nem összetévesztendő a H1 taggel.

Lehet, hogy elsőre picit talán bonyolultan hangzik, de ha belegondolsz, akkor egyáltalán nem az: amit a keresőben és a fülön látsz, az a title. Ami a bejegyzésben jelenik meg címként, az H1 tag.

Hogyan írj jó title taget?

Egy használt cipőt nyilván nem fogsz kirakni a kirakatba, hiszen az elriasztaná a vásárlókat. Mindig a legszuperebb, legújabb, legmenőbb darabok vannak szem előtt, hiszen ez csábítja az embert. Az a cipő, ami megtetszik és ami miatt bemész az üzletbe, azt szövegírós-marketinges nyelven hook-nak nevezik. (Igen, mint Robin Williams-szet a Hook című Pán Péteres filmben.)

De mi is az a hook?

A hook a title-nek azon része, amely rávesz arra, hogy a címre kattints. Tulajdonképpen egy pici apró kis információ, ami feltüzel, ami kíváncsivá tesz. Ez lehet egy szó, egy kifejezés, egy sztori – igazából bármi, ami bizserget, hogy klikkelj és olvass.

(Házi feladat: találd meg a hook-ot a bejegyzés címében.:))

Az első lépés tehát az, hogy találj és kapcsolj a történetedhez egy jó hook-ot. Még jobb, ha ez a hook tartalmazza a kulcsszavadat is.

Találj egy szuper kulcsszót, vagy kulcskifejezést

Ha a két halmaz nem metszi egymást (ez sokszor előfordul), akkor nézd meg, mire keresnek rá a legtöbben a neten. Ehhez kiváló segítséget nyújt maga a kereső is. Elég, ha elkezded írni az adott szót, vagy kifejezést és máris egy csomó ötletet kapsz.

Nézzük a keresést például a marketing kulcsszóval:

A "marketing" kulcsszóra is rengeteg ötleted ad a Google keresője.

Tipp: érdemes inkognitó módban keresni, így a Google nem menti el az adott kifejezéseket.

Ez akkor is hasznos, ha éppen fogalmad sincs arról, hogy miről írj, hiszen ötleteket, inspiráció meríthetsz belőle.

Miután megtaláltad a fókuszkulcsszót és/vagy a hook-ot, akkor rakd a cím elejére. Legyen figyelemfelkeltő és legyen provokatív. Merj kimondani olyan dolgokat, amelyeket mások nem mernek.

A kulcsszókutatás egyébként is kardinális része a címadásnak, hiszen ez alapján fog téged megtalálni az érdeklődő. Erről egy külön cikkben fogok beszámolni, azonban az egyik legjobb, ingyenes kulccszókutató online programot itt is muszáj megemlítenem. Ez pedig nem más, mint az

Ubersuggest.

Ez a kis tool itthon is remekül működik és sok hasznos ötletet, információt meríthetsz belőle, nemcsak magával a kulcsszóval, hanem a keresési volumennel kapcsolatosan is.

Amikor címet adsz a tartalmadnak, mindig fordíts elég időt arra, hogy meghatározod a célpiacodat – e nélkül ugyanis teljesen szétcsúszhat a dolog.

Ebben lesznek segítségedre az alábbi statisztikák is.

A címsorok pszichológiája

A Moz.com összegyűjtött pár remek infografikát arról, hogy mire kattintanak leginkább a felhasználók.

Az általános felhasználói preferenciák jól megmutatják, hogy cím mire i kattintanak az emberek.
Forrás: moz.com

A felmérés szerint a userek:

  • 36%-a kattintott arra a címre, amelyben szám szerepelt
  • 21%-a klikkelt a személyes megszólításra, felhívásra
  • 17%-a a Hogyan kell… típusú title-re
  • 15% választotta a hagyományos címet
  • És mindössze 11%-a kattintott a kérdéssel operáló címre

Talán még hatékonyabban szegmentálhatod a célpiacodat a következő statisztika alapján, amely a nemek szerinti megoszlást mutatja.

Érdekes megfigyelni a címsorok pszichológiáját. A nemek aránya sokszor nagy különbségeket mutat.
Forrás: moz.com

  • Ezek szerint a nők a férfiaknál 7%-kal nagyobb arányban kattintanak arra a title-re, amelyben számok szerepelnek
  • A megszólítást azonban jobban kedvelik az urak, ebben az esetben 2% a differencia
  • A How to… címsor esetében majdnem egyenlőek az arányok
  • A hagyományos cím esetén azonban már szignifikáns különbségek mutatkoznak a férfiak javára
  • A kérdéseket szintén az urak preferálják 12-10 arányban

Használd bátran ezeket a statisztikákat akkor, amikor meghatározod a célközönségedet. Hass az elméjükre ezekkel az apró kis trükkökkel!

Biztosan te is észrevetted már, hogy a címsorokban főként páratlan számokat használnak. Ennek oka, hogy a kutatások szerint az emberi agy jobban felfigyel a páratlan számokra, mint a párosakra.

A statisztikák szerint 20%-kal többen kattintanak a páratlan számokra, min a párosakra.
Forrás: backlinko.com

Ezenkívül a felhasználók rendkívüli módon rá vannak tapadva a friss dolgokra. Magamon is észrevettem, hogy ezek szerint keresek. Például Best Copywriting Technics 2019 és a sort még folytathatnám.

Tehát ha szerepel benne évszám, azzal megmutathatod, hogy a tartalmad friss adatokat, statisztikákat tartalmaz.

Ezeket a bejegyzéseket időről időre érdemes frissítened, mindig az aktuális trendeknek megfelelően, hiszen így kvázi újrahasznosított cikkeid lesznek.

Összegezve tehát: hook és a kulcsszó a sor elejére, és ha a tartalom is úgy kívánja, legyen benne páratlan szám és évszám. (A páratlan számokat ne koptasd halálra, csak módjával.)

Ügyelj a cím hosszára

Láttál már a Google-ben csonka címet?

Így néz ki:

A csonka címet a Google kvázi félbevágja.
A csonkolás iskolapéldája

A Google kvázi levágja, lecsonkolja a címsort, ez pedig több okból is rossz:

  • Nem adja át a mondandódat
  • Ha a hook-ot vagy a kulcsszót a title végére helyezted, akkor a Google levágja
  • Nem szeretik a keresőrobotok
  • Érezhetően sokkal-sokkal kevesebb ember kattint majd a cikkre
  • Elég szarul néz ki

Azonban ne ijedj meg, megmutatom mit érdemes tenned, hogy elejét vedd a vérengzésnek és a csonkolásnak.

A Google a hosszúságot pixelben méri. A mai trendeknek megfelelően nem lehet hosszabb 600 pixelnél, azonban a grafikusokon kívül senki sem tudja, hogy ez mit is jelent.

A gyakorlat azt mutatja, hogy 50-60 karakter között biztosan nem lősz mellé, 70 karakter fölött azonban a Google-ben már biztosan csonkán jelenik meg. Ha nem vagy biztos magadban és még a Word karakterszámlálójának sem hiszel, van egy nagyon jó kis online eszköz, amit az ellenőrzések során használhatsz.

A Moz tooljába egyszerűen csak írd be, milyen címet szeretnél megadni és kattints a Check gombra.

Íme a jó title:

Az optimális headline hossza 50-60 karakter körül van. 70 felett már biztosan csonkán jelenik meg a Google keresőjében.

Ez pedig a rossz:

Ebben az esetben a karakterszám 70 fölött volt (a pixelszám pedig 600 fölött) ezért a Google levágta a keresőben.

Nem kell tehát kisregényt írnod a title-ben, legyen inkább releváns, tömör és “catchy” (tehát fogja meg az olvasót).

Ne(!) pakold tele kulcsszavakkal, de használj long tail kulcsszavakat is

Talán mondani sem kell, de a kulcsszóhalmozást a Google bünteti . És hát valljuk be őszintén, elég furcsán mutatna a Webszövegek javítása és webszövegek korrektúrázása hatékonyan címsor a keresőben – ráadásul biztosan nem hozna sok látogatót.

A long tail kulcsszó viszont teljesen más tészta. Hogy megértsd a long tail lényegét, gondolkodj felhasználói aggyal. Az emberek ugyanis sokszor nem egy-egy kulcsszóra, kifejezésre, hanem konkrét dolgokra keresnek rá.

Ebben az esetben egy sima, egy kulcsszóból álló keresést láthatsz:

A sima egy kulcsszavas keresésre jó példa a "karkötő". Nem tartalmaz semmi konkrétumot, de rengeteg találat érkezik rá.

 

Ez már egy kicsit konkrétabb:

Az arany karkötő keyphrase már kicsit konkrétabb.

Ez pedig már a klasszik long tail kulcsszavas keresés:

Ha célzottan írsz tartalmat, például a Versace férfi arany karkötőkről, akkor mindenképp érdemes szerepeltetni a címben.

Gondold tehát végig, hogy milyen problémára adsz megoldást, vagy éppen milyen termékről írsz, továbbá azt is, te hogyan írnád be a keresőbe. Ez alapján pedig már talán konkrétabban kiválaszthatod a long tail keywordöt.

Persze érdemes csekkolni a keresési volument is, ugyanis ha havonta 5 ember keres csupán rá, írhatod te a világ legjobb és leghasznosabb cikkét, mégis kevés emberhez fog eljutni. (Ehhez hatékony segítség a fentebb említett Ubersuggest.)

A long tail kulcsszavak nagyon jól konvertálnak például áruházak, webáruházak esetén is, amikor termékleírást írsz.

Legyen minden cím egyedi

Talán nem szükséges ragozni azt, hogy a Google szereti az egyedi tartalmakat – és nem utolsósorban a CTR-t (átkattintási arányt) is növeli.

Sok esetben – ha már több ezer termékleírásod, vagy tartalmad van – lehetetlen helyzetnek tűnik, hogy mindegyiket egyesével átírogasd. Ilyenkor jól jönnek a különböző bővítmények (ezt a WordPress felhasználóknak írom), hiszen a bulk pluginokkal tömegesen át tudod nevezni a címsorokat.

A Yoast SEO bővítménye – ami egyébként is rendkívül hasznos -, többek között arra is alkalmas, hogy a Bulk editorral szépen, rendszerezetten és egyszerűen átírhasd a címsoraidat.

Ahhoz, hogy megtaláld a duplikált tartalmat és title-t már sajnos fizetős megoldást kell keresned. Ilyen például a SEMrush vagy az Ahrefs SEO eszköze.

)Ha mégis tudsz, vagy találsz ingyenes eszközt, akkor ne tartsd magadban, írd meg kommentben. Amíg az ember él, tanul. :))

Mi legyen a márkanévvel?

Sok helyen a cím mellett különféle szeparátorral láthatod a cikk címe után a weboldal nevét. Ez nagyon hasznos kis dolog, hiszen erősíti a brandet, a szakértői státuszt, és ha az emberek többször látják a keresőben, jobban rögzül. Ez kvázi olyan, akár az ingyenreklám.

A title mellett sokszor szerepel a márkanév is. Azonban ne menjen a mondandó rovására: ha úgy hozza a helyzet, nyugodtan hagyd el.
A márkanév nálam is majd’ minden helyen szerepel

Azonban mégis vannak olyan esetek, amikor el kell engedni a márkanevet, mégpedig akkor ha eleve hosszú a cím. Hiszen te sem akarod, hogy a Google csonkolja a title-ödet, igaz?

Miért nem használja a Google a title tagedet?

Vannak bizonyos esetek, amikor a Google nem az általad leírt címet jeleníti meg. Ha ilyen történne, ne ess pánikba, inkább vegyél mély levegőt és ellenőrizd title-t a következő szempontok alapján:

  • Nincs-e túl sok kulcsszó a címben?
  • Releváns-e a tartalomra?
  • Nem-e használsz más címet a közösségi médiában? (Például Facebookon egy teljesen más címmel jelenítetted meg satöbbi)

Mi ilyenkor a teendő?

Ha túl sok kulcsszót helyeztél el a címben, gyomláld ki őket és optimalizáld a leginkább megfelelőre.

Ha nem releváns a tartalomra (magyarul a címben teljesen más szerepel, mint amiről a cikk szól – esetleg a title kétértelmű), akkor konkretizáld a címet az adott témára. Ez nem csak a keresőrobotok szempontjából hasznos, de a felhasználók érdekeit is szolgálja.

Próbáld meg mindenhol azonos címmel szerepeltetni a tartalmat.

Miután elvégezted a szükséges javításokat, a Search Console-on keresztül küldd el ismételt indexálásra és várd ki a végét. Remélhetőleg innét már minden sínen lesz.

Ha esetleg mégsem, emlékeztesd magad arra, hogy a Google nem azért nem jeleníti meg az általad megadott title tag-et, mert ki akar szúrni veled. Bár sokszor tényleg nehéz kiigazodni magán az algoritmuson, a keresőmotor mégis egyre “okosabb”, jól ismeri a szinonimákat és komplex kifejezésekben is tud gondolkozni. Szóval csak várj türelmesen és reménykedj, hátha…

 

Minták: A jó, a rossz és a csúf title tag

Hogy végül, de nem utolsósorban szemléltessem, hogy mi lenne az, amire én biztosan kattintanék/nem kattintanék, összeírtam 3 címet, amelyet a Moz tooljában is megmutatok.

Kattintanék: Így növeltük meg a weboldalunk látogatottságát 153%-kal 2019-ben

Ez a headline mindent tartalmaz, ami miatt az ember rákattintana: kulccszót, páratlan számot és évszámot is.

Miért kattintanék?

Ki ne szeretné megnövelni a weboldala látogatottságát? Ráadásul az “Így növeltük meg…” kezdetű cím azt sejteti, hogy egy értékes, számokkal, statisztikákkal teletűzdelt, releváns cikkről lesz szó, nem pedig olyanról, amely csak közhelyeket puffogtat.

A 153% nagyon konkrét szám – ebből gondolom, hogy esettanulmányról van szó – milyen szerencse, hogy ráadásul még páratlan is!

Az évszám jelzi, hogy egy friss dologról tanulmányról szól, így jó eséllyel olyan technikákat is mutathat, amelyekkel én nem találkoztam.

Konklúzió:

  • Van benne, hook “Így növeltük…” következtetés> nézd, megmutatom a titkot
  • Megtalálható benne a kulcsszó: weboldal látogatottság
  • Van benne konkrét szám
  • Van benne évszám

Ergo megvett kilóra.

Nem kattintanék: 7 szuper tipp a szövegíráshoz

Ez a title ugyan tartalmazza az alapvető dolgokat - szám, kulcsszó -, mégis szürke, semmitmondó és unalmas. Erre személy szerint biztosan nem kattintanék.

Miért nem kattintanék?

Bizonyos populárisabb témák – én is szoktam ilyeneket írni blogokon – megkívánják az ehhez hasonló címeket, hiszen valamiért mégis (többnyire) működnek. Sőt, régen én is írtam ilyet a blogomra a Hellowriteren. Azonban most már biztosan nem kattintanék, hiszen nem tartalmaz konkrétumot, nincs benne évszám, sem hook, ami megfogjon.

Millió egy tucat ilyen cikket találok a weben és sajnos beleolvad a szürkeségbe. Még ha a tartalom szuper is – a címből sajnos ez nem jön le.

Konklúzió:

  • Bár van benne páratlan szám, konkrétan semmire sem utal következtetés> több közhely, amit az ember már vagy ezerszer olvasott
  • A szövegben ugyan szerepel a szövegírás, mint kulcsszó, tehát erre nem lehet panasz, mégis szürke, semmitmondó

Én biztosan továbbgörgetnék.

Csúf, de kattintanék: Homoszexuális hattyúk támadtak emberekre Ausztriában

A 444.hu cikkére rákattint az ember, hiszen provokatív és piszkálja az emberek csőrét.
Forrás: 444.hu

Miért csúf ez a cím és miért kattintanék mégis rá?

Ne legyünk álszentek, az ember néha szeret a bulvár mocskában dagonyázni. Az ilyen címekre pedig már csak azért is rákattintok, mert annyira abszurdak és bizarrak, mintha egy Örkény-novella címét olvasnám.

Konklúzió:

Néha kellenek az ehhez hasonló agyrohasztó cikkek. 🙂

Összefoglalás

A címen nem lehet megspórolni az időt. Írj le minél több variációt, kutass és A/B tesztelj – akár hozzátartozókkal is. Mutasd meg nekik a listát, hogy az adott opciók közül mit választatnának és indokoltasd meg velük a döntésüket.

Persze a célközönséged is vedd figyelembe: minden bizonnyal a kutyatulajdonosokat nem fogják lázba hozni azok a cikkek, ahol statisztikákkal és számokkal bombázod őket.

Egy jelmondatod legyen: minél több variáció, annál jobb. Egy jó title után pedig már csak egy kiváló bevezetést és tartalmat kell írnod és számlálni a látogatókat.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük