Olvasási idő: 6 perc

Egyszerűen nincs az internetnek olyan bugyra, ahol ne a koronavírus-járvány lenne a központi téma, és az, hogy mennyi cég, mennyi ember került a csőd szélére. Sajnos sokan ugyanabban a csónakban evezünk: a vendéglátósok, az autóiparban dolgozók, és így vannak ezzel a szolgáltatók is.

Tapasztalatból tudom, hogy az ember akkor a legkreatívabb, amikor üres a malacpersely, viszont sokszor épp a kétségbeesés miatt nem látja a kiutat. 

Elsőként a szolgáltatói szektort szemeltem ki magamnak: fodrászoknak, jógaoktatóknak, illetve személyi edzőknek adok használható tippeket.

1. Koronavírus idején az első szabály: csökkentsd a költségeket, de ne ész nélkül

A költségek csökkentése elsődleges, azonban nem szabad mindent offolni. A legjobb, ha szépen, nyugodtan leülsz, és készítesz egy “cégmentő SWOT-elemzést” (itt le tudod tölteni, ha ki szeretnéd tölteni).

Töltsd le a cégmentő SWOT-elemzés sablont, és találd meg, miben erős a branded. Építsd erre a marketinget!

Az első rublikába (Strength – erősségek) írd bele, mik a céged erősségei. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket.

  • Mi a szolgáltatásod profilja? Miért a te személyedet, a te brandedet választják?
  • Miért hozzád járnak a vendégek és miért nem a konkurenciához? Mi a “személyes varázsod”? (Ha hirtelen nem tudod meghatározni, gondolj csak azokra a dicséretekre, amiket a vendégtől kapsz: “Veled olyan jól el tudok beszélgetni, miközben szépen levágod a hajam! Olyan jól megértesz és meghallgatsz!”)

A második négyzetbe (Weakness – gyengeség) írd le, milyen belső veszélyek fenyegetnek.

  • Például nem vagy eléggé felkészült, nincs meg a kellő anyagi forrás a koronavírus-járvány átvészeléséhez, nem vagy online és nem tudod tartani a kapcsolatot a vendégeiddel satöbbi.

A harmadik “kocka” az Opportunities, vagyis lehetőségek

  • Hogyan tudod a legjobbat kihozni ebből a szomorú helyzetből? Mi az, amit eddig halogattál (pl. képzés, weboldal létrehozása, tréningek indítása, automatizáció satöbbi), de most van rá elegendő időd? Miképp tudsz felkészülni a járvány utáni időszakra? (Mert biztos, hogy lesz ilyen, és lefogadom, hogy nem akarsz lemaradni a konkurenciától.)

A negyedik négyzet a Threats, tehát a külső veszélyek.

  • Ide egyből beírhatod, hogy koronavírus, hiszen ez adta a cikk szomorú apropóját is. Jelenleg ennél nagyobb külső veszéllyel biztosan nem kell megküzdened (de ez is éppen elég).

Ebből a SWOT-analízisből már látni fogod, mik azok az erősségek, amelyekre szükséged lesz. Lődd le az olyan Google Ads, és Facebook-hirdetéseket, amik nem relevánsak. 

Például, ha személyi edzőként már most a nyári bombaformára reklámozod magad, egyelőre játssz a kivárásra: ez most nem egy szükségszerű kiadás.

Amennyiben vannak alkalmazottaid, kollégáid, tartsatok ki egymás mellett. Vezetőként igyekezz biztosítani számukra akár egy minimális, de biztos anyagi forrást is. Akár néhány tízezer forinttal is hozzájárulhatsz ahhoz, hogy a mindennapjaik könnyebbek legyenek. Ha vége lesz ennek a rémálomnak, akkor pedig hidd el, meg fogják hálálni a lojalitásukkal és az odaadó, 110%-os munkájukkal.

De mi van akkor, ha nincs meg az ehhez szükséges anyagi keret? Elő kell teremteni. Ehhez pedig két dologra van szükséged: digitalizációra, és közösségépítésre. (Ha már a Facebooktól elkezdve az Instagramon át a LinkedInig bezárólag mindenhol online vagy, nyugodtan ugorj a hármas ponthoz.)

A digitalizáció ideje most jött el: költöztesd az offline szolgáltatásodat a digitális térbe!

2. Digitalizáció

Az elmúlt egy-két hétben (március 23-án írom a cikket, éppen havazik – már csak ez hiányzott!), még a csapból is a digitalizáció folyt. Bezárták az iskolákat, elindult (vagy elindulni látszik) a digitális oktatás: olyan ez, mint egy nagy, közös, kényszerű, de szükséges online-költözködés.

Ha eddig nem tetted meg, hozz létre egy Facebook-oldalt, egy Insta-oldalt, és egy YouTube-csatornát

Indíts el egy személyes blogot, ahol írsz arról, miképp viseled a karantént, hogyan telnek a mindennapjaid, és ahol ingyenes tanácsokat osztasz meg az olvasóiddal, (leendő) vendégeiddel. Ha jó contetet gyártasz, simán kikerülhetsz ingyen az Index, vagy az Index2 címoldalára is

(Ha pedig mégsem, akkor alig több, mint 20 ezer forintért vásárolhatsz is tartalmat – de ugye beszéltünk már a költség csökkentéséről.)

Ha pedig hosszú távon is szeretnél ebből profitálni, akkor hozz létre egy weboldalt, és irányítsd erre a backlinkeket. Ezek a linkek ugyanis javítani fogják a keresőben elfoglalt helyezésedet.

Ez jó lehetőség arra, hogy amit eddig nem tettél meg, most megvalósíts: olyan online marketing-stratégiát hozhatsz létre, amivel rakétaként lőssz majd ki a járvány után.

Ha eddig még nem tetted meg, regisztráld a termedet, szalonodat a Google Cégem felületére is. Így ugyanis lokálisan is megtalálnak az érdeklődők. (Például, ha valaki beüti a telefonjába azt, hogy “fodrászat közelben”, akkor a keresések között megjelenik a te fodrásszalonod is.

Ráadásul így tudsz magadnak egy kis ideiglenes anyagi forrást is szerezni, amíg elül a vihar, mindjárt mutatom is, hogyan.

Izzítsd be a marketing rakétádat és készülj fel a járvány utáni időkre!

3. A social media-marketing ereje

Ha már létrehoztad a Facebook-oldalad, és a YouTube-csatornád, akkor készíts egy privát Facebook-csoportot, ahova hívd meg az összes vendégedet. Kérd meg őket, hogy ha van olyan ismerősük, akit szintén érdekel a szolgáltatásod, őket is hívják meg (minél többen vagytok, annál jobb).

Ez lesz a “virtuális kibeszélőtök”. Kommunikálj rajta nyíltan, hogyan éled meg a mindennapokat, ugyanakkor a posztokban igyekezz pozitív maradni.

Így szerezz bevételt oktatóként

Ha “offline” mindig kedden, és csütörtökön voltak jógaóráid, tartsd őket online is ezekben az időpontokban. Élőzz, vagy vedd fel előre az órát, és töltsd fel mindig, konzekvensen ugyanazokban az időpontokban. Így neked is és a vendégeidnek is megmarad a rutin, és lesz egy kapaszkodó a szürke hétköznapokban.

Kérj tőlük egy jelképes összeget az oktatásért cserébe, persze nem kötelező jelleggel. Jusson eszedbe, hogy nem csak te veszítetted el a munkádat, hanem rajtad kívül még sokan mások.

Aki fizet, annak pedig adj kedvezményt:

  • Ha véget ér a járvány, adj nekik ingyenesen X alkalmat
  • A befizetések összegét vond le az éves bérlet árából
  • Lepd meg őket valamilyen ajándékkal

Ezt megtehetik úgy, hogy a csoporton belül megosztod a bankszámlaszámodat, ahova utalhajták az összeget, vagy a YouTube-csatornádon Patreon támogatást kérsz a tartalomért cserébe.

Ezzel a folyamatos bevétellel szűkösen, de kihúzhatod a nehezebb időket. Tudatosítsd magadban, hogy nem könyöradományt kérsz, hanem ellenszolgáltatás fejében adsz tartalmat.

Mit csináljanak a fodrászok?

Nyilván fodrászként már jóval komplikáltabb a helyzet, hiszen a vendégek az elkészült frizuráért fizetnek. Azonban – ügyes marketinggel – így sem lehetetlen bevételhez jutni.

Az előbbi minta alapján készíts te is Facebook-oldalt és YouTube-csatornát, ahol hajápolási tanácsokat adhatsz, illetve mutathatsz különbözős tippeket, trükköket a hajvágással kapcsolatban. Itt szintén érdemes Patreon támogatást igényelni, különböző kedvezményekért cserébe.

Ha van időd és energiád (márpedig sajnos van, nincs kifogás), akkor létrehozhatsz akár online videó kurzusokat is.

A MyHairDressers például kezdőknek, tapasztalattal rendelkezőknek és haladóknak is kínál különböző tematikájú videó csomagokat.

A kurzus reklámozásához használhatsz egy ingyenes landing oldal tervezőt, amivel könnyen, és egyszerűen készíthetsz reklámoldalt a videóidnak.

A Minner landing oldal szerkesztőjét most 2020. december 31-éig ingyen használhatod.

4. Ingyenes landing oldal tervezés

December 31-ig ingyenes a Minner landing oldal tervezője (már én is szemezek vele egy ideje, de még nem volt időm kipróbálni).

Ez tulajdonképpen egy olyan platform, ahol könnyen és egyszerűen szerkesztheted meg, drag and drop módszerrel a saját szolgáltatásod promóját.

Hirdetheted a fent említett fodrászos oktatóvideóidat, a jógaóráidat, az online személyi edzési tanácsokat – de akár terméket is reklámozhatsz vele.

Ha pedig nincs konkrét terméked vagy szolgáltatásod, csupán egy weboldalad, akkor is generálhatsz érdeklődőket (leadeket), akiknek e-mail címért cserébe ingyenesen letölthető anyagokat küldhetsz. Ez az e-mail cím pedig nagyon jókor jön majd akkor, ha hirdetni akarod az újrainduló szolgáltatásodat.

Egyébként magától a szerkesztőtől nem kell megijedni, nem szükséges hozzá különleges tudás. Egy teljesen alapszintű számítógépes gyakorlattal már kvázi 1-2 óra alatt összerakhatod a saját oldaladat. (Persze nem árt hozzá egy kis szövegírói háttértudás sem.)

A költségcsökkentés a terembérletet is érinti: beszéld meg a tulajdonossal a részleteket és kössetek szerződést

5. Mi lesz a terembérlettel?

Sajnos sokan vannak abban a helyzetben, hogy (ha nem saját tulajdonban van az ingatlan) akkor egyszerűen már a terembérlet kifizetése is gondot jelent. Ebben az esetben jelezd a tulajdonos felé, hogy nincs bevételed, így egyszerűen képtelen vagy kifizetni a bérleti díjat.

Ebben az esetben két helyzet fordulhat elő:

  1. A tulajdonos a világ legjobb feje, és elengedi a terem bérleti díját
  2. Nem enged belőle egy fillért sem (ebben a helyzetben se ítéld el, lehet, hogy ő is elvesztette az állását és ez az egyetlen bevételi forrása!)

Az első eset Jackpot, ezen nincs ragozni. Megköszönöd és veszel neki egy virágot vagy csokit, amit a járvány után oda is adhatsz neki.

A második esetben mondd meg neki, hogy a bérleti díj X%-át tudod csak kifizetni, a többit pedig majd akkor, ha véget ér a járvány. Beszéljétek át, hogy apránként visszacsepegtetve, részletekben fizetve (például 115%-ot minden hónapban) neki megfelel-e. 

Próbáljatok meg egy kompromisszumos megoldást kialkudni, és a legfontosabb, hogy mindent papírozzatok le.

+1: Használd ki az adócsökkentést!

A koronavírus kormányzati oldalán rendszeresen frissítik a járvánnyal kapcsolatos infókat, így többek között azt is, hogy: 

  • június 30-áig a taxisok mellett 81480 kisvállalkozó (katás adózó) kap adómentességet
  • a hitelekre (a diákhitelre is) fizetési haladékot adnak 2020 végéig 
  • 5,9%-os THM-mel érhetőek el személyi kölcsönök (ezt azonban tényleg csak végszükség esetén érdemes igényelni)

Összegzés

Minden rossznak (és minden jónak) vége szakad egyszer, így a koronavírus-járvány is lecseng. Kétségkívül rossz a bizonytalanság, hogy nem tudjuk, mikor és mennyi ideig is tart még. Azonban fontos, hogy pozitívan állj a témához, és próbáld meg felfedezni a szerencsét a szerencsétlenségben.

A rád szakadó rengeteg időben jusson idő a pihenésre, a családra: mindarra, amire eddig a karrierépítés miatt nem jutott. Ülj le, olvasd el azt a könyvet, ami már 3 éve porosodik, hallgass végig egy Tom Waits albumot, vagy játssz végig egy játékot.

Azonban legyen elég időd arra is, hogy gondolkozol a lehetőségeiden, felállítod a prioritásaidat, és felkészülsz az apokalipszis utáni időkre. 

Mert egyszer eljön majd, és minden visszaáll a régi kerékvágásba.


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük