Olvasási idő: 3 perc

Te hogyan piszkálod fel olvasóid figyelmét? Elhúzod a mézesmadzagot előttük a címmel? Már az első bekezdés után úgy szomjazzák a folytatást, mint a Star Wars rajongók a következő epizódot?

Ugyanazt a hatást szavakkal sokkal izzasztóbb (vagy egyenesen lehetetlen) elérni, hiszen a filmeseknek egy halom izgalmas eszközük van, ami neked, szövegírónak nincs – mondhatnád.

De ha ez igaz lenne, akkor a Harry Potter könyvek sem érintettek volna meg sok millió szívet, nem igaz? Sőt, azt is megkockáztatom, hogy a varázsvilágban játszódó történet rajongótábora még nagyobb, mint az űrodüsszeiáé.

És tudod mi az ilyen lebilincselő szöveg titka?

A jó (szöveg)író tudja úgy csűrni-csavarni a szavakat, hogy az film módjára elevenedik meg az emberek fejében, fülükben csilingel a valóságban nem hallott dallam és szívük együtt dobban a szereplőkével.

Most pedig elmondom neked, hogyan tudod te is az írókhoz hasonlóan láttatni, hallatni, éreztetni mindazt, amit papírra vetsz.

Te milyen szövegírói fogásokat ismersz?

Így dobd fel fűszerezd az unalmas sótlan, száraz szövegeket

Most jöjjenek az eszközeid. Ezek az egykor irodalomórán megtanult hasonlatok (szóképek) és metaforák (azonosító szóképek), illetve az érzékszervekre ható szavak

Ugye te sem gondoltad, hogy amit az általános és középiskolai magyarórán tanultál, egyszer ilyen hasznos lesz? Ha fűszerezni szeretnéd mondandódat, a költői szóképek és metaforák bőven adnak ihletet. Ha most nem tudod szó szerint idézni a metafora meghatározását, semmi gond, a következő példákon keresztül rögvest megérted, miről is van szó.

Mi is az a hasonlat?

Költői hasonlat:  “…. szívós leszek, mint fán a kéreg” (Radnóti Miklós: Levél a hitveshez)

Hétköznapi hasonlat: gyors, mint a nyúl

Hasonlatnak nevezik, ahol valamit valamihez hasonlítasz, főként az “olyan, mint” szavakkal. Egy értékesítési célú szövegben (ami például egy fitnesz órát szeretne eladni) így nézne ki: “Szeretnéd, ha olyan alakod lenne, mint egy fitneszmodellnek?”

A metafora jelentése

Költői metafora ” Hálót fon az est, a nagy barna pók” (Juhász Gyula: Tiszai csönd)

Hétköznapi metafora: A város szívében lakom.

Metafora, mikor azonosítasz két dolgot egy tulajdonság alapján. A város szíve a város közepe, ami olyan, mint az emberi test “közepén” a szív. Értékesítési szövegben (például Facebook hirdetés) folytatva az előző példát, így nézne ki egy metafora: “ezekkel a gyakorlatokkal neked is fitnszeszmodell alakod lesz”.

Az érzékszervekre ható szavak csontig hatolnak

Az érzékszervekre ható szavakról már valószínűleg nem tanultál az iskolában, pedig ezek az igazi kincsek, ugyanis a hallás, látás, tapintás, szaglás és ízérzékelés érzetéért felelős idegsejteket kapcsolják be az agyadban. Így sokkal intenzívebb hatást gyakorolnak erősebben felkorbácsolják a hangulatodat, mint az egyszerű leíró szavak. 

Most nézzük meg őket párban, hogy jobban megértsd élesebb legyen a kontraszt:

  • Kedvesen fogadták a vendégeket vagy meleg fogadtatásban részesültek
  • Mindenki feszült volt a megbeszélésen vagy fagyos volt a hangulat
  • Szomjasan ért be a futó célba, vagy csontszáraz volt a nyelve

Most már biztos vagyok benne, hogy kezded érteni, mit szeretnék neked mondani, igaz? A sótlan szöveg pillanatok alatt élő, vibráló mondanivalóvá változik, ha érzékekre ható kifejezéseket, hasonlatokat, metaforákat használsz. 

Honnan vegyek elő ilyen kifejezéseket?

Olvass minél többet: regényeket, főleg szépirodalmat, verseket, de akár blogokat is. A lényeg, hogy választékosan írt szövegeket falj. Ezt nem tudod megspórolni. Olvasás nélkül az írás sem fog menni. Viszont a könyvek, magazinok és az irodalom remek alapot adnak majd arra, hogy később neked is eszedbe jussanak hasonlatok és az érzékekre ható szavak, kifejezések.

Másodszor, trenírozd az agyadat! Kezdj el írni gyakorlásként valami olyasmiről, ami megmozgatja a fantáziádat, ami könnyen, gördülékenyen megy. Nálam ilyen az utazás. Ez egy hálás téma, hiszen utazni majdnem mindenki szeret és pofon egyszerű csodaszép kifejezéseket találni egy boldog emlékről.

Konkrét gyakorlatok, ha nem jön az ihlet

Végezd el az alábbi gyakorlatot, ami segít majd előcsalogatni a gondolatokat.

Idézz fel egy konkrét emléket! 

Képeket, érzéseket, eseményeket, embereket, tájakat, hangokat.

Írj le minden szót, ami eszedbe jut róla. Amint a gondolatok egymást kergetik az agyadban, jó nyomon vagy! Most tedd félre a telefont, a laptopot és ne foglalkozz semmi mással, különben megszakad a gondolat-folyamod. Használd ki, hogy az agyad úgy nyílik meg, mint egy titkos ajtó, ami kiengedi azokat az ötleteket, amiket akarattal nem tudnál kiráncigálni. 

Ez a flow. 

Ilyenkor megy az írás a legkönnyebben, szinte kifolynak a szavak, a mondatok az ujjaidból, mint nyári zápor idején az esővíz a ház ereszéből. 

Most keress ezekhez a szavakhoz érzékelésre ható kifejezéseket, vagy alakítsd át őket.

Ha pedig még nem megy annyira, ne csüggedj! Először lassú, döcögős lesz, majd egyre flottabbul fog menni. Ehhez rengeteget kell gyakorolnod

Írni, írni és írni. 

Segíthetsz magadnak azzal, hogy képeket nézel, zenét hallgatsz. Keres rá a Google-ben, a YouTube-on, vagy vedd elő saját fotóidat. Meglátod, rögvest jönnek majd az érzések!

Például: az óceán a végtelenbe veszett, csípte az arcom a kora reggeli levegő, a déli nap perzselte a bőröm, hullámok dübörögtek a sziklafalon, a szégyen, mint hajnali pír, öntötte el az arcomat.

Mennyivel jobban hangzanak a fenti mondatok, mint ezek egyszerű párjai: “milyen óriási és végtelen az óceán, hideg volt reggel, délben hőség volt, erősen hullámzott, szégyelltem magamat”.

Most pedig rajtad a sor, hogy folytasd….

A cikket egy vendégszerző, Hofmeiszter Dorottya írta. Ha szívesen olvasnátok még tőle, a weboldalán további érdekes tartalmakat találhattok.


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük